onsdag 30 juli 2008

Välkommen!

Första inlägget, spännande, hoppas någon läser min blogg sen och att jag får någon kommentar. Sitter i min lägenhet, det är soligt ute och varmt, har varit varmt några dagar nu, men ska tydligen bli sämre väder till helgen. Finns en riktigt bra sida yr.no där man kan se vädret med massa olika data, fungerar för svenska städer också.

Har bott i Norge i två år 14 augusti och trivs väldigt bra. Det man först tänker på när det gäller skillnader är väl språket, här förstår de flesta vad man säger väldigt bra och man lär sig förstå norska ganska fort. Men det finns några ord som är väldigt olika och som man kanske ska undvika att säga. Till exempel bärs, som i öl, bæsj på norska är bajs, så det är väl inte helt bra att säga kanske. Ett skoj sak som en kompis sa en gång var att han skulle hitta en rar tös som gillar bärs. Vilket för norrmän är att han ska hitta en konstig hora som gillar bajs. Så helt enkelt är det inte...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är även roligt att vara hemma.

Anonym sa...

Hm... låter som det kunde bli lite knivigt om man beställde en "bärs" i en bar i Norge? Därför vill jag till Kanada ,o)

Elina Jonsson sa...

Vad roligt att du länkar till strolling..! Har du bott i New York..?

Ser fram emot lite nyheter från Norge.

Anonym sa...

Jag letar också efter en rar tøs som gillar bæsj!

(blogspot påstår att min fäjsbook.com innehåller ogiltiga tecken, vilket inte stämmer, sedan 2003)